torsdag 30 juli 2009

Hinnsvepning

Idag går vi osannolikt in i vecka 40... Har varit på Spec mödravården idag vilket lugnat mig betydligt. Gjorde CTG under ca 30 min och bebis rör sig bra och har fina hjärtljud som reagerar friskt på mina förvärkar även om jag tyckte synd om det lilla livet när man såg hjärtfrekvensen stiga ikapp med att förvärkarna tilltog. Efter CTG blev det u-ljud och gissa om jag försökte se könet, men icke. Ångrar mig nu att vi inte bad att få veta... Nåja, det ska vi väl snart bli varse (i mitt fall kan man ju visserligen undra;)). Det visade sig att bönan inte alls verkar vara den jättebebis min BM förespeglat utan helt normal ca 3500 g.
Min livmodertapp är fortfarande utplånad och jag är öppen ca 2-3 centimeter. Läkaren gjorde också en hinnsvepning, vilket innebär att man med fingrarna retar fosterhinnorna för att öka prostaglandinproduktionen som i sin tur ska starta förlossningen. Efter det kan man blöda vilket jag gör nu tillsammans med mensvärk. Får se hur det faller ut. Någon som hört mer om det eller har erfarenheter? Jag har hört talas om hinnsvepning men inte satt mig in in vad det egentligen innebär och hur resultaten ser ut.

6 kommentarer:

MochM sa...

Oj, det låter ju som det händer saker nu. Imorgon kommer Bönan ska du se!

MochM sa...

Glömde ju svara på din fråga. Vi ska till MVC imorgon för att kolla om Knodden vänt sig tillbaka igen. Jag hoppas!

Anonym sa...

Jag fick en hinnsvepning i v 41+3 och det blev precis som du beskriver. Fick småblödningar och mensmolvärk. Jag var som du öppen ca tre cm. Två dygn senare drog förlossningen igång med regelbundna värkar, så vi slapp igångsättning. Jätteskönt! Lycka till.

Signora sa...

Låter ju bra! :-)
Och att vara öppen 2-3 cm är ju strålande! Då slipper du ju de centimetrarna (dvs timmarna) under själva förlossningen.

Hoppas det drar igång nu. I kväll kanske...? Hade jag varit du hade jag nog valt att sova några timmar i eftermiddag... :-)

Kram!

MochM sa...

Ojoj, inget inlägg från dig idag, undras om Bönan är på väg då! Hoppas!

Signora sa...

NU kanske???