onsdag 12 november 2008

Livrädd

Det går sådär. Jag vet att denna behandlingscykeln inte heller var optimal men ändå. Av 16 ägg var bara 9 mogna och kunde "ICSAS" varav 3 stycken befruktades, kanske 4. Det är bara 33 eller 44%. Jag har fått tid för ET i morgon kl 11.00, men jag är livrädd att äggen ska sluta dela sig. Varje gång telefonen ringer hugger det till i magen. Hur ska det då inte bli om det ringer imorgon? Jag vågade inte ringa själv idag för att höra utfallet, men enligt maken så såg allt bra ut med de ägg som befruktats.
Samtidigt som jag är ledsen över vår låga hit rate så är jag ödmjuk inför det faktum att 3 eller 4 ägg faktiskt finns och kämpar på så gott de kan. Att min älskade och jag har smält samman. Heja, heja, heja!!!!
Är ganska svullen och öm idag efter gårdagens äggplock, dricker massor med vatten och försöker äta lite extra salt. Gör särskilt ont när jag ska kissa, någon som upplevt samma?
Eftersom det inte blev ET förra gången så vet jag inte riktigt hur det går till. Vet att jag ska ha full urinblåsa och att det eventuella embryot förs in med en tunn plastkateter. Brukar man behöva stanna kvar en tid efteråt eller hur har ni gjort?

6 kommentarer:

Signora sa...

Jag bor visserligen inte i Sverige och här sker en del av ivf-processen på annat sätt, men för vad det nu är värt: ET (eller FET som det ju var som jag gjorde) känns för det första absolut ingenting. Inte mer än en vanlig gynundersökning.
Att man ska ha full blåsa har jag inte hört, men jag antar att det har med att göra att livmodern blir mer upprätt om den har tryck från en full blåsa. Typ.
Här i landet får man ligga och vila en stund, blir sedan inrullad i "transferrummet" och får rulla över i gynsängen. Man får se sina befruktade och delade embryon på en skärm tillsammans med sitt och makens namn och verifiera att det är rätt namn. Sedan förs alltså embryot/en in via en tunn slang, Därefter rullar man tillbaka till sin säng (man får alltså inte ställa sig upp) och utrullad till sitt eget rum. Där får man ligga kvar och vila 1-2 timmar. Klart!

Lätt som en plätt, ju! ;-)

Lycka till imorgon vännen!!!

MochM sa...

Tre eller fyra befruktade låter ju finfint ju.
Där jag gjort ET har det gått snabbt. Som Signora skriver, inte värre än en vanlig gynundersökning. Jag har fått gå hem direkt efter, enligt min klinik är det inget som gör att embryot "kan trilla ut" om man rör sig efter. Det sitter där det sitter.
Hoppas det går bra imorgon!
Kram m.

Anonym sa...

Håller med de andra, ET kändes inget speciellt. Fick inte heller ligga kvar utan fick gå hem direkt efter.

Lycka till i morgon, jag håller tummarna för fina och delade ägg:) Kram

Lilla J sa...

Hoppas alla 3 eller 4 fortsätter dela sig, i så fall är det ju ett jättebra resultat! Heja heja!

Mina ET har knappt känts alls och varit över på ngr min. Efteråt får man klä på sig och gå med en gång. Så den biten är inget att oroa sig för.

Stort lycka till imorn!!

Tingeling sa...

Jag förstår att du med din historia är rädd. (precis som jag var)
Det är klart du får vara ledsen över att så många ägg föll bort.
Men det kan gå bra ändå - 3 eller 4 befruktade ägg låter fint, nu håller vi tummarna för att celldelningen ordnar sig!
ET är snabbt och smärtfritt överstökat och man får åka hem med en gång.
Stor kram.

Anonym sa...

Det ser lovande ut. Kom ihåg att det bara behövs ETT ägg för att bli ett barn. ET känns som en vanlig gynundersökning fast en ganska häftig upplevelse. Pre-embryot syns på skärmen innan den förs in i livmodern och i livmodern får man kika på en liten bubbla som svävar omkring. I Uppsala går man därifrån direkt. Ingen vila alls. Det kommer att gå bra! KRAM