fredag 22 maj 2009

Förlossning

Såg programmet barnmorskorna-Norge häromkvällen (hittar ingen info på SVTs hemsida därav ingen länk). Minns att jag inte klarade av att se den svenska versionen när den gick för då visste vi inte om vi överhuvudtaget kunde få barn. Att se serien då kändes alltför plågsamt. Nu såg jag den i alla fall och jag måste säga att jag ser fram emot förlossningen. Upplevelsen av denna smärta som alltid diskuteras är högst individuell och hur den kommer att vara för mig kan ju ingen berätta. Det jag funderat över är om det finns något samband mellan hur man brukar uppleva sina menstruationssmärtor och de smärtor man har när värkarbetet drar igång. Jag menar vissa kvinnor har det ju jättejobbigt 1 gång i månaden medan andra nästan inte har några bekymmer alls. Vi ska på förberedande information om några veckor får väl fråga BM då.
Börjar också noja lite över om lilla bönan kommer att vara frisk, men det är väl inte så konstigt kanske.

2 kommentarer:

Pez sa...

Det var precis samma för mig. Jag ville verkligen se programmet men vågade inte för tänk om vi inte skulle komma dit....
Missade programmet igår men hoppas att det kommer någon repris.
Kram

p sa...

Jag befinner mig fortfarande i försökar-land så jag håller mig borta från den norska versionen också ...

Jag har aldrig hört att det skulle finnas en koppling mellan starka/svaga menssmärtor och stark/svag smärta under förlossningen, men kanske kan det finnas en koppling till smärttröskel etc. Jag tror dock att inställningen till smärtan är viktigare. Rädsla kan ju förstärka smärtupplevelse, så jag tror att man har allt att vinna på att lära sig mer om hur smärta under förlossning funkar, vad som händer i de olika faserna och varför: det gör troligtvis att det blir lättare att möta smärtan utan att vara rädd att någonting är fel eller att man inte ska kunna hantera det. Man kan ju också förbereda sig mentalt, liksom ställa in sig på att det kommer att göra ont men också bygga upp en slags trygghet i att man kommer att klara av det – med eller utan smärtlindring. Lite så har mina väninnor som fött barn resonerat.