tisdag 5 maj 2009

Föräldrapenning

Jag har funnit ännu en djungel, föräldrapenningsdjungeln! Det verkar ju vara en vetenskap att veta vilka dagar som bör tas ut när för att säkra mesta möjliga profit. Har skickat in mitt moderskapsintyg till FK för ganska länge sedan men har fortfarande inte fått någon info tillbaka som det var sagt. Hur länge fick ni vänta? Funderar på att gå på något av de informationsmöten som FK anordnar, men det kanske är slöseri med tid. Det känns som en risk att det är så dåligt att man ändå inte får ut mer av det än man själv kunnat läsa sig till. Jag kanske är fördomsfull? Någon med erfarenhet som kan upplysa mig?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sorry,har ingen erfarenhet att hjälpa till med. Däremot tycker jag också att det är en djungel...

Vi kommer att gå på deras infomöte för jag har faktiskt bara hört bra om dem:)

Det tog ca 3 veckor från det att jag skickade in moderskapsintyget tills jag fick papper hem från fk vilket tydligen är ganska snabbt då de själv angivit minst 5 v som handläggningstid. Hoppas du får svar snart!!

Hanna sa...

Själv har jag inte hört så mkt bra om infomötet så vi ska inte gå. Bara att det mesta är självklarheter som man kan läsa sig till. & när allt är klart (jag fick vänta kanske 2-3v max på mina papper) så kan man ju logga in på "mina sidor" & prova sig fram. Det är superenkelt att kolla hur mkt pengar man får beroende på hur många dagar (eller %) man tar ut i veckan & den räknar ut hur många dagar man har kvar, för båda föräldrarna. Tycker inte att de verkar alltför svårt, men jag kanske har missat ngt?

zygoten sa...

Maria, tack för info. Då kan jag vänta lite till.
Hanna, det gäller ju att ha koll på så att man tar ut rätt typ av dagar vid rätt tidpunkt. Om man missar det så kan man sänka sin SGI vilket inte är så kul om man vill vara hemma länge eller får syskon (OM det skulle gå). /Z