lördag 2 maj 2009

8 timmars speciell massage

Tack för alla kommentarer på föregående inlägg. Inatt har både jag och mannen drömt om sängar. Får se vad det blir till slut...
Idag läste jag i en av alla sorters gravidtidningar och såg annons för en "förberedelseolja". En olja som ska smörjas in i mellangården från vecka 34 och fram till förlossningen. I 10 minuter om dagen ska man smörja och massera sin mellangård för att minska risken att spricka. För det första AJ, AJ, AJ och för det andra, kan det verkligen funka eller är det bara ytterligare ett sätt att lura oss hormonstinna, gravida kvinnor att spendera mer pengar? Om man nu skulle prova det här så innebär det att man sammanlagt kommer att ägna drygt 8 timmar av sitt liv åt att förbereda sin mellangård, en hel arbetsdag! Jag kan inte låta bli att se det komiska i det här och tror inte det funkar, men om någon vet annorlunda så berätta gärna. Jag har definitivt inget emot att slippa en smärtsam förening av öppningar med helt olika syften...

3 kommentarer:

Signora sa...

Jag köpte sådan olja inför första förlossningen. Använde den en gång och tyckte det var såååå extremt tråkigt. Tio minuter mellangårdsmassage är EVIGHETER! Tror det finns annan "massage" i den regionen som hjälper lika mycket. ;-)
Så den här gången blir det ingen olja. Och ingen akupunktur. Och inget hallonbladsté. Det blir inga som helst förberedelser faktiskt.

Anonym sa...

Nästan alla mina vänner har rekommenderat mig att köpa oljan för att den ska vara så bra. MEN när jag läser här att man ska massera 10min om dan så blir jag lite tveksam. Kan man inte bara smörja på den och sen är det bra med det?? Eller måsta man verkligen massera in den så mycket? Kram

Signora sa...

Jag tror inte det är oljan i sig som ska göra susen, utan just massagen. Tanken är ju att man ska töja ut mellangården så att den är mer elastisk och inte spricker under utdrivningsskedet. Så man lär nog behöva massera och töja rätt mycket för att det ska ha någon inverkan.