söndag 8 mars 2009

Skidåkning & metalldetektorer

Tillbaka efter en veckas skidsemester. Det ha gått ganska bra att åka även om jag varit väldigt försiktig. Klantade till det med ett fall i en svart pist (vad jag nu skulle där och göra just denna gång) annars har jag lyckats hålla mig på benen. Har inte heller blivit pååkt av någon vilket egentligen oroade mig mest. Kroppen har också klarat det förvånansvärt bra. Har blivit trött i ligamenten, men annars helt ok. Visst känner man sig otymplig och innan pjäxorna kom på plats på morgonen kändes det som om jag sprängt ett antal blodkärl i huvudet och utsatt lillbönan för svår hypoxi, men därefter rullade det på. Jag är ju emellertid den första att skriva under på att skidsemester utan avancerad after ski inte är riktigt samma sak. Jag har sippat på min läsk, mitt vatten eller om det var riktig fest en alkoholfri drink... En uppoffring jag mer än gärna gjort och gör men stämningen blir liksom inte densamma.
När vi var på flygplatsen för hemfärd blev jag stoppad när jag skulle genom säkerhetskontrollen. Tydligen fick man som gravid inte passera metalldetektorn utan fick gå ett annat håll. Det är första gången jag hört om det här och blev så klart helt hispig. Jag har ju varit igenom ett 20-tal metalldetektorer sedan jag blev gravid eftersom jag flyger så mycket i arbetet. Flygresan hem gick åt att fundera på rimligheten i det hela. Det är ju ett magnetfält man passerar, inte röntgenstrålning, hm. Väl hemma har jag försökt hitta info och det enda jag finner styrker min uppfattning. Att metalldetektorerna är ofarliga, man får mer atmosfärisk strålning i luften under resan. Jag känner mig ändå inte 100% lugn, men om det vore så farligt borde de väl skylta om det på flygplatserna tycker man. Om någon vet så tar jag tacksamt emot information.
Imorgon är det dags för RUL och det ska bli otroligt spännande men jag är nervös.

2 kommentarer:

MochM sa...

Näe det där med metalldetektorerna har jag inte heller hört något om. Är säkert ingen fara.
Härligt att resan gick bra, men förstår det där med after-skin.
Lycka till på ultraljudet imorgon!
Kram m.

Anonym sa...

Det är väl som med så många andra saker – det finns inga som helst belägg för att det skulle vara skadligt men eftersom det inte finns vetenskapliga studier som säger att det inte är skadligt så tar de det säkra före det osäkra.
Magnetkameraundersökning (MR) kan man ju t.ex. göra när man är gravid även om de helst låter bli av just de skäl som jag angav ovan.