onsdag 18 mars 2009

Försäkring

Jag har börjat fundera på gravidförsäkringar av den anledningen att jag reser mycket i arbetet och att jag läst att inga försäkringar gäller vid flygningar efter 28 veckan. Har letat en del information på nätet, men det är sannerligen en djungel. Jag behöver en försäkring som täcker kostnader för sjukvård och hemtransport. Är det någon som vet vad som finns?
Det som kommit att bekymra mig mest i mina efterforskningar är att om barnet skulle födas för tidigt utomlands så innebär det en stor risk att flygas hem för att barnets lungor i så fall är underutvecklade. Vilken mardröm det skulle vara! Nybliven förälder i främmande land, utan man och utan möjlighet att ta sig hem med sitt nyfödda barn. Jag vet en resa som jag ska göra när jag är i v 32 och det börjar göra mig lite orolig, tänk om något händer. Hur klumpig känner man sig i vecka 32 egentligen? Jag har lite klaustrofobi redan som det är så att sitta heltajt i en flygstol är inget som lockar.

3 kommentarer:

Signora sa...

Men du... Sex veckor senare eller nagot sadant arbetar du inte alls längre. Är det inte läge att trappa ner lite och stryka resor sent i graviditeten? Jag vet att det är svart att avveckla sig själv när man är van att arbeta mycket. Men inget är värt att föda för tidigt och pa fel plats. Har du nagon efterträdare? Lat honom/henne ta ett steg framat da. Hur ska ditt jobb annars lösas under din bortavaro?
Det är verkligen en process att inse att man INTE kommer jobba pa ett tag, men det later som att det är läge att pabörja den processen nu...

Kram till dig!

Anonym sa...

Om barnet föds för tidigt kommer ni antagligen (om det funkar som jag har hört att det gör här i Sverige) ligga på neonatalavdelning ungefär fram till dess att barnet egentligen skulle ha fötts. Förhoppningsvis får du också symptom på att förlossningen är på g, så att du kan få sprutor för att snabba på lungornas mognad på bebisen.
Såvida du inte ska resa till USA, bortre Asien eller så, så går det ju också att ta tåget hem. Det tar längre tid, men det uppvägs av att det är mycket mer bekvämt att kunna gå omkring o.s.v. tycker i alla fall jag, som åkte tåg till och från Italien härom året.

Men som Signora skriver så kan du ju kanske försöka lägga över resorna på någon annan mot slutet?

Anonym sa...

Som jag har förstått det - och jag letade runt en hel del innan jag gav upp tanken på att få vara med och fira min styvfars 60-årsdag - så finns det inga försäkringar som ger det skydd du efterfrågar. Tyvärr kan man tycka, samtidigt tänker jag att det ju finns en anledning till att inget bolag vill erbjuda sådana försäkringar, nämligen att risken att barnet kommer för tidigt inte längre är så liten.

Jag kan naturligtvis ha missat något, så om du skulle hitta en försäkring kan du väl skriva om det på bloggen?