onsdag 18 februari 2009

Fri abort - rättighet i alla lägen?

Jag är arg, rasande, ledsen och förtvivlad. Läser om den kvinna i Eskilstuna som haft mage att abortera två foster för att de visat sig vara flickor. Att sjukhuspersonalen kände sig illa till mods kan man ju utan tvekan förstå. Vilken frustrerande och hemsk situation, att tvingas utföra handlingar som i ens själ känns så fel, men i lagens mening är kvinnans rätt. Jag får ont i mitt hjärta. Med den historia jag bär på tillsammans med många andra kvinnor (män också för den delen) finns det inga ursäkter för att välja bort ett barn för att det har fel kön. Jag bryr mig inte om ett sådant beslut grundar sig på religion, kultur, familjehierarki eller någon annan dumhet. Det är avskyvärt!
Att vi har fri abort i Sverige innebär att sådana här hemskheter kan och får ske. Lagen har ingen begränsning för vad som är godtagbara skäl. Att abortera ett foster pga kön innebär att man är ganska långt gången uppåt v 16-18 skulle jag gissa. Jag kan inte förstå hur man tänker, vad man känner eller kanske snarare inte känner för att göra såhär. Visst kan det här ha varit ett beslut utanför kvinnans kontroll men det gör det inte mera rätt.
Socialstyrelsen ska nu se över regelverket och möjligheten att neka föräldrar att få reda på könet i samband med ultraljudsundersökningar. Pål Resare jurist på Socialstyrelsen säger "att skräddarsy familjer är inte den offentligt finansierade vårdens uppgift". Mitt i prick!
Jag är för fri abort med hänsyn till de foster som inte kan beredas ett gott liv. Det kan bero på många olika saker, missbruk, social misär, ålder, medicinska problem, missbildningar men INTE för att man har ett eller ett annat kön!!!
Mina förhoppningar går till att det blir en ändring i regelverket, att det kommer finnas undantag för den fria aborten som styrker människors lika värde. Historier som denna vill jag slippa tynga mitt redan barnsårade hjärta med.

3 kommentarer:

Lilla J sa...

Jag instämmer till fullo! Jag mår riktigt illa av att tänka på denna hemska kvinna, hur fan är man skapt?!!

En lagändring krävs definitivt tycker jag, för detta är inte ok på ngt vis! Det borde ju vara en enkel match att förbjuda könsulj under den fria abortens veckor! Då vet man ju att de som väljer att kolla kön bara gör det av ren nyfikenhet och inte med ngr hemska baktankar.

Usch, vidriga jävla människa, säger jag bara! Man blir verkligen förbannad!

Anna-Bell sa...

Fy fan vad vidrigt! Det finns inga ord.

Pez sa...

Man blir så arg att man kokar.
Skulle gärna vilja höra hennes anledning även om jag ändå aldrig skulle kunna förstå varför..