tisdag 13 januari 2009

Tick, tack, tick, tack

Idag har jag varit på inskrivning. Har träffat min barnmorska för rutinkontroll en gång innan, precis när vi bestämt oss för att försöka skaffa barn. Hon är positiv och erfaren, trygg. Jag gillar henne och hon fick mig på gott humör och hon lyckades få mig att känna mig hoppfull inför graviditeten istället för orolig. Det som händer händer sa hon och just så är det ju. Jag kan inte påverka något så länge jag tar hand om mig själv och bönan så bra jag kan. Ska erkänna att det inte varit helt lätt att koppla av så länge de bruna blödningarna inte försvunnit helt, men hon verkade inte ett dugg bekymrad. Vi gick igenom det ena och det andra, vikt, längd, civilstånd, blodprov etc... Sen kom det bästa av allt. Jag fick höra bönans hjärtljud!!! Härligt och helt overkligt, men så skönt. Man kan känna livmoderkanten som klättrat upp ur bäckenet. På kvällarna är jag så svullen så det inte ser klokt ut, ser fram emot när magen ska synas på riktigt.
Vi pratade en del om att jag har så lite symtom och att det gör mig extra orolig, men min BM menar att det är vanligare än man tror att inte må illa eller dåligt under sin graviditet, framförallt för förstföderskor. Allt är så ytterst individuellt så man borde egentligen inte jämföra sig med andra det skapar bara onödig oro. Jag är gravid och jag mår bra och det är toppen!!

4 kommentarer:

Signora sa...

Hurra! Grattis! Så häftigt att höra hjärtljuden!
Jag tror det är mycket vunnit om man lyckas hitta lugnet i "Det som händer det händer." Nej, man kan ju faktiskt inte göra något åt det ändå. Lika bra att vara positiv och glädja sig från början då. (Ja, ja. Det är ju klämkäckt. Lättare sagt än gjort. ;-) )

Anonym sa...

Grattis!! Så underbart att höra hjärtljuden:)Skönt att du har en bm som du känner dig trygg med och får dig att oroa dig mindre. Många kramar

Anonym sa...

Härligt! Jag har förresten hört att risken för missfall är liten om man har kommit så långt att man har kunnat se bönan med vul och se/höra det lilla hjärtat slå.
Oron släpper väl aldrig helt, inte ens när barnet fyller 50 ;-) men som du säger finns det inte så mycket du kan göra för att påverka, så njut!

Anonym sa...

Tjohoo! Vad skönt att du känner att du kan slappna av lite nu. Att höra hjärtljudet måste vara obeskrivligt härligt...
Kram