lördag 3 januari 2009

Olika bud

Läser lite olika bud beträffande hur man ska räkna sina graviditetsdagar. En del får besked att räkna från befruktning/äggplock andra från ET. Jag fick samma besked som M kommenterade i förra inlägget att räkna från ET.
Nu har ju bönan mätts och växt enligt klinikens och mina dagar att räkna så jag fortsätter så. När man gör UL hos BM kommer man säkerligen få nya bud så vi får väl se. De dagar det spelar på kan ju bara vara de då embryot letar efter en bra plats att fästa vid. När befruktningen ägt rum vet vi ju exakt.
I efterhand ångrar jag att jag inte noterade och skrev upp hur jag mådde under ruvartiden och framförallt ungefär då bönan skulle fästa. I efterhand med facit i hand kunde man ju då spekulerat i om man kände ett stick eller hugg eller nyp eller nåt... Varför man nu skulle vilja göra det? Som vanligt bara en massa spekulationer och även en fis kan om man vill vara bönan som fäste. Jag ändrar mig, har inget behov av att veta hur min tarmgas cirkulerade under ruvartiden.
Har kommit på att jag äter konstant. Det går inte lång tid mellan stunderna då jag stoppar något i munnen, apelsiner, en banan, ett glas mjölk, lite janssons, lite choklad, lite valnötter etc. Kanske därför jag inte mår illa? Inte bra för tänderna det här. Jag ska till tandläkaren om några veckor, hur är det med röntgen vid graviditet förresten?
Inte är det bra för vikten i längden heller, men än så länge har jag gått ner drygt ett kg istället.
Har funderat på en annan sak. Är det någon som vet om det är någon skillnad i hur många pojkar och flickor som föds efter ICSI jmf med vanlig befruktning? Spermier med Y-kromosom sägs ju simma något fortare och borde då vara överrepresenterade bland de spermier som väljs ut för ICSI, eller?

Inga kommentarer: