söndag 25 januari 2009

Inköp & avslöjande

Jag har inköpt mitt livs första mammabyxor. Oavsett om det bara är fett så kan jag inte knäppa mina gamla byxor. Det kändes lite osäkert att köpa mammakläder innan jag vet att allt verkar bra, men som jag sagt innan någon gång måste jag ju börja njuta. Tänk om all denna tid av oro och begränsande visar sig ha varit i onödan, då kommer jag ångra att jag inte njöt mer. Om det å andra sidan skulle gå illa kommer det vara oerhört jobbigt att rensa ut saker som införskaffats i hopp om barnet. Ni märker att jag är väldigt ambivalent. Hur som helst, byxorna är inköpta och det är skönt att ha något som går upp över magen. Nu ska de bara matchas med något lagom löst sittande för att maskera mig under kommande jobbvecka.
I helgen har vi också berättat om det som (kanske) komma skall för makens barn. Det har naturligtvis kretsat mycket tankar och funderingar kring var, när och hur det skulle sägas och framförallt hur det skulle tas emot. Sammanfattningsvis får nog jag säga att det gick och känns bra. Självklart att de tycker det känns konstigt och ovant, men de verkade ändå positiva och började efter ett tag att fantisera om både det ena och det andra. Maken har verkat märkbart lättad efter avslöjandet och jag själv tror det tyngt honom mer han erkänt för både sig själv och mig.
Nu ska jag njuta av helgens sista skälvande timmar för min arbetslust lyser fortfarande med sin frånvaro.

2 kommentarer:

Signora sa...

Kan tänka mig att det är tufft att berätta om en ny familjemedlem för barn från tidigare förhållande. Skönt att de tog det hyfsat bra. Hur gamla är de?

Och här kommer en präktig besserwisserkommentar: Om något skulle gå galet blir du inte mindre förkrossad för att du avstått mammakläder. Men ja, jag förstår känslan!

Själv köpte jag dock ett par mammajeans redan när jag varit på kliniken och fått graviditeten fastställd. :-) Inte för njutningens skull, utan för att jag fortfarande var så svullen efter äggplocket. Sedan dess har jag bara haft mammabyxor... :-o

Kram,
Signora

Hanna sa...

Jag köpte också mina första mammabyxor i v 13. Då hade jag redan gått omkring i tajts & kjol i flera veckor för att mina vanliga byxor inte funkade, så det var fantastiskt skönt när jag äntligen "vågade" köpa ett par mammabyxor. & nej, det var inte lätt - men jag kan lova att jag bott i dem (har tom införskaffat ännu ett par) sen dess & det är såååååå skönt! /Kram Hanna