söndag 4 januari 2009

Att färga eller icke färga - Det är frågan?

Har verkligen sett fram emot en härlig stund hos frisören imorgon med klipp och färgning. Idag kom jag att tänka på de diskussioner jag läst på diverse forum och faktasidor om att det skulle kunna vara farligt för emryon och foster. Tanken har passerat förut men då har jag bara slagit bort den som en av alla förmaningar i mängden. Nu har jag då försökt att hitta några relevanta fakta i denna fråga, men blir dessvärre inte mycket klokare. Det finns till dags dato inte tillräckligt mycket kunskap och forskning i ämnet för att man säkert ska kunna uttala sig om risker kontra säkerhet. Det lämnar en åt att fatta beslutet själv. Det är trots allt kemikalier som kan passera in i blodbanan via hårbotten. Riskerna är sannolikt minimala, men är de obefintliga?
Om det skulle hända något med lilla bönan så skulle man ju för alltid undra om det var min egen fåfängas fel, eller hur? Bara för att jag inte kunde låta bli att byta hårfärg så utsatte jag bönan för något farligt. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på alla mammor där ute som inte tvekar att piffa till sig. Som färgar, slingar, bleker, solar och allt vad man kan tänka sig. De mår bra av att vara fräscha och snygga och barnen har inte tagit någon skada av det, väl?
Om man ska hårddra det skulle jag då i mitt fall gå med utväxt till efter amningen är över alternativt klippa av mig håret helt. Är det det som är bäst för bönan så gör jag det utan tvekan även om mitt fåfänga ego inte kan låta bli att tycka det är lite jobbigt, man vill ju liksom stråla nu...

2 kommentarer:

Signora sa...

Det enda rätta en riktigt god mor kan göra är att raka av rubbet! ;-)

Jag funderar själv på samma sak. Jag fick mina första grå hårstrån efter avslutad amning, visserligen syns de bara ytterst sällan och ligger mest i underhåret. Men jag hade ialla fall tänkt slå till och börja färga det nu. Men kanske inte ändå...?
Hojta när du kommer fram till något svar!

Anonym sa...

Jag har också frisörtid snart och pratade med min frisör. Hon sa att det finns en uppsjö av olika typer av färg som används med olika halter av kemikalier, men hon använder de mest skonsamma preparaten och sa att jag kunde slappna av så det gör jag.

Kanske du kan kolla med frisören vad hon rekommenderar för hon bör ju ha fått den frågan förut.

Kram