torsdag 30 oktober 2008

Alkohol

Idag läste jag att en av bloggvännerna också kunde njuta av vin under behandlingen. Det kändes befriande! Hon är i nedregleringsfasen och jag vet att många är mer toleranta med att dricka vin då men så fort hormonstimuleringen börjar är det stopp.
Detta faktum har fått mig att känna mig ganska ensam om min inställning. Det handlar så klart inte om några extensiva mängder, men jag tycker om vin och jag tycker om känslan att koppla av med ett glas vin på kvällen. Om det skulle komma till ET kommer jag naturligtvis inte att dricka alkohol och inte heller under en eventuell graviditet. Just nu tycker jag bara att det offrats så många kvällar med god "farlig" mat och god "farlig" dryck för att man kanske kunde vara gravid. Man var ju aldrig det och istället missade man så många tillfällen att njuta av livets goda. Under flera år faktiskt. Det är det jag vill undvika. Som barnlös behöver man väl i synnerhet få njuta av livets goda när man kan för att orka med alla motgångar, eller? Tycker man kan läsa om råd åt båda hållen antingen att man ska avstå eller att man ska leva som vanligt fram till ET.
Jag kan stundtals naturligtvis fundera på om det kanske försämrar äggens kvalité eller förutsättningarna men bestämmer mig för att tro att några vinglas under spruttiden gör varken från eller till. Om vi misslyckas får jag kanske fundera om till nästa gång... Ska fråga när jag är på kliniken för blodprov på lördag så får vi se vad de säger!

5 kommentarer:

Signora sa...

Haha! Så härligt att jag får vara föredömme på alkoholfronten! ;-)

Men jag gör nog som de flesta andra och avstår nu när jag börjat stimulera. Men i ärlighetens namn är det nog mest mentalt. Av samma anledning kommer jag äta rätt nyttigt och inte dricka så mycket kaffe under den här perioden. Då mår min kropp bra överlag och det känns som en god grund för ÄP och ruvning.
Men om det påverkar utfallet? Nja...

Anonym sa...

Jag har också samma funderingar. Lite gott vin på helgen är ju pricken över i:et. Men jag håller med Signora, jag är nog alldeles för feg för att dricka under stimuleringen. Men när jag läste ditt inlägg kunde jag inte annat än att nicka instämmande. Hur många kvällar, veckor, månader, år ska man behöva avstå från livet för att kanske bli gravid? Jag har tänkt att fråga just om alkohol varje gång jag är där eller har dem på telefonen men jag glömmer det alltid. Jag kan ju tycka att om det fanns indikationer om att lite alkohol kan försämra läget så borde man fått den informationen.
Kram på dig!
Ps, vilket jäkla väder!!!

Uniflora sa...

Jag har bestämt mig för att leva som vanligt istället. Jag dricker väldigt sällan hämningslöst och kommer inte göra så nu heller. Men jag vill må bra - då tror jag att embryot kommer att må bra. Vill jag dricka ett glas vin så gör jag det. Om jag inte vill så gör jag förstås inte det.

Kram

Anonym sa...

Jag har druckit vin under hela behandlingen. Vid nedregleringen var jag till och med full. Två dagar innan äggplock drack jag två glas rött. Ingen fara alls sa läkaren. Njut av livet.

Anonym sa...

Hejsan!

Jag ställde faktiskt frågan till läkaren i Malmö (jag är alltid väldigt restriktiv med alkohol men skulle på KickOff och ville givetvis veta). Då fick jag svaret att det inte alls är några bekymmer att dricka under behandlingen MEN efter att du tagit ägglossningssprutan (ca 2 dagar innan ÄP) så bör man inte dricka mer. Så njut du av livet bara. :-)