onsdag 3 december 2008

4+6

Imorgon går jag då in i vecka 6 och det är dags för jobbresa igen, denna gång bär det av över Atlanten. Lång flygning som jag hoppas bönan/bönorna ska klara av. Har sökt åtskillig skriftlig information i ämnet trots klartecken från kliniken och det verkar verkligen inte vara någon fara.
Jag har svårt att inte låta min oro för missfall ta över mina känslor. Samtidigt vill jag tillåta mig att vara lycklig och förväntansfull. Om allt skulle gå bra har jag ju mist flera veckors glädje över graviditeten. Behöver påminna mig om det flera gånger per dag.
Jag har inga besvärande graviditetssymtom förutom att jag är tröttare. Toalettbesöken fortfarande ett orosmoment. När man genomlidit flera år av barnlöshet och längtan efter barn så kommer nog de där toalettbesöken under lång tid att innebära rädsla och oro. Den skadan är liksom skedd och svår att komma ifrån.
Inbillar mig själv att jag kommer att bli lugnare efter VUL i vecka 10-11, hoppas det, ska verkligen sträva efter det. Även tiden fram tills dess ska jag anstränga mig för att trycka bort alla negativa tankar och farhågor. Jag kan inte styra över det här nu. Min uppgift är att vara tacksam och lycklig över att det gått bra så här långt. Jag är verkligen oerhört tacksam och lycklig, men...
Nej, inga "men", bara en punkt. Punkt slut.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej! Först av allt stort gtarttis till graviditeten!! :)
Vill bara säga att jag tycker det verkar sjukt att du dka vänta till vecka 10-11 för ett VUL. Jag som blivit gravid naturlig väg 2 gånger har varit på VUL i vecka 7 resp 8. Om din MVC inte erbjuder det bör det finnas privata kliniker i din omgivning som tar ca 300 sek för VUL. OM du nu vill göra det tidigare vill säga! Lycka till! /Sandra

Hanna sa...

Hej! Halkade in här & fastnade... Befinner mig i samma situation som du - dock i v 11 efter IVF. Har varit (& är!) väldigt orolig... Mitt första VUL var planerat till v 9 men fick komma redan i v 8 (7+2) pga smärtor. Man kunde se ett hjärta slå, men också en blödning så fick komma tillbaka veckan efter & då var allt normalt! Efter det var jag lugn ett tag, men nu börjar tankarna om MA bubbla upp igen. Har hunnit skriva in mig på MVC & ska få komma dit på VUL i v13 (12+0) för att stilla min oro. Jag tycker som Sandra att du borde få komma tidigare. Redan i v 8 kan man se ett embryo, ibland även i v 6-7, men det är osäkrare & kanske därför inte att rekommendera. Jag håller tummarna för dig & kommer tillbaka för att titta hur det går! Kram Hanna