torsdag 11 juni 2009

Puh!

Såg Barnmorskorna Norge på SVT igår igen. Man fick följa två lite mer dramatiska förlossningar och i efterhand kanske det inte var så klokt, rent psykologiskt... Tårarna sprutade på mig som vanligt och allt gick ju förstås bra med föräldrar och barn i slutändan men det väckte tankar hos mig. Jag har alltid oroat mig för att något hemskt ska ske under själva förlossningen. Oron för det har ändå tryckts undan ganska långt bort under ett bra tag. Nu har det där reaktiverats och jag är lite brydd. Hoppas det bara är tillfälligt och att hjärnspöket går och lägger sig igen för det är ingen energi jag behöver just nu. Jag är inte rädd för smärtan eller värkarna och arbetet i sig, men tänk om det tillstöter komplikationer och man blir helt maktlös och utelämnad.
Har varit hos BM i förra veckan och allt verkar bra. Min BM gör inte alls så noggranna kontroller vid varje besök som många andra verkar göra. Inga urinprov, ingen kontroll av järn, ingen vikt. I stort sett bara mätande av SF, blodtryck, kläm på magen och lyssnande på hjärtljud. Allt verkar ju stabilt så det bekymrar mig i och för sig inte så mycket, men man jämför och reagerar ju på allt. Jag trodde dock att besöken skulle bli varannan vecka from nu, men jag ska inte dit förrän om 4 veckor igen. Hur ofta går ni andra?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det verkar vara en stor skillnad med hur bm gör och det är klart att man blir lite brydd av det ibland. Vi har planerat in alla våra besök och vi har gått med 4v mellanrum tom nu (v31) och sen är det 2ggr med 3v emellan och sen varannan vecka. From v37 går vi varje vecka. Har ingen aning om det är normalt eller inte. Kram

MochM sa...

Vi har gått var 4:e vecka, men från och med nästa besök ska det fortsätta med varannan vecka.

Förstår inte att du törs titta på Barnmorskorna, galning!!!

Kram m.

Hanna sa...

Jag har gått hos min BM precis lika ofta som Maria. Verkar vara lite standard, iaf i Sthlm. Men vikt & järn & socker har nog bara kollats ca 1 gång i månaden. Däremot kollar jag urinen varje gång (men jag har haft många UVI & även njurbäckeninflammation i mina dar, så det är nog därför).

Själv är jag fast i "riskförlossningar" på tv4 Fakta. Har kollat på det från & till i flera år. Maken tycker jag är galen, men jag tycker att det känns skönt att veta vad som kan gå fel. & det slutar ju (nästan) alltid lyckligt! Kram Hanna