tisdag 8 september 2009

Djunglar

Efter att tagit sig igenom vagndjungeln så ska man nu ta sig igenom blöjdjungeln.
Vi använde de första blöjorna för nyfödda från Libero som man fick i provväskorna och de funkade bra. Nästa inköp av maken blev därför Libero i storlek 3-6 kg och de är riktigt, riktigt dåliga! Läcker både kiss och avföring och det nästan undantagslöst. Läckaget kan komma lite varstans ifrån. Kläder och lakan blir ju förstörda. Bajsfläckarna går dessutom knappt bort!
Bland proverna man fick från BB fanns ju också Pampers för nyfödda vilka också var bra och jag tyckte dessutom att de var lite mjukare än Libero varför jag hade köpt dem istället om jag kunnat ta mig t affären när det var dags...
Efter diverse olika påsättningsmetoder utan förbättring, med en riktigt förbannad mamma varje gång olyckan varit framme fick det till slut vara nog. Nu har vi Pampers blöjor 4-9 kg och de fungerar mycket, mycket bättre. Ska inte säga att det inte läcker alls för på något konstigt vis lyckas bajset ta sig upp bak i ryggen... Verkar urkonstigt jag vet för blöjorna går ju typ upp i armhålorna, men så är det.
Det är ju lätt att tro att de dyra blöjmärkena är bättre vilket åtminstone jag går på men det är så klart möjligt att dunderblöjan är någon helt annan och då tar jag gärna emot tips!
En annan djungel är bröstpumps djungeln. Med den pump jag har nu (Apotekets enkla handpump) gör det j-t ont och jag får knappt ut någon mjölk trots att bröstet är nästan fullt. På det viset kommer jag aldrig kunna ladda frysen för det är plågsamt och med risk att mjölken blir uppblandad med bröstvårtsbitar, AJ! Tips någon?
Just det - en annan sak. Ungefär hur mycket bröstmjölk blir det egentligen av pumpning? Förstår att det är individuellt, men på ett ungefär?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vi kör fortfarande med Pampers 3-6kg blöjor och är nöjda (som du redan vet...). Hittar du dunderblöjan så säg till, den vill jag också ha!!!

Angående pumpdjungeln så kör jag med Philips Avent och är riktigt nöjd. Den var ganska dyr, men jag tycker den är värd det. Den gör inte ont och det rinner till väldigt snabbt. Dock inte första gången när jag pumpade som en galning och inte fick ut någonting. Vet inte vad jag gjorde för fel för gången efter så funkade det...

Har ingen aning om vad som är normalt, men jag får ut 100-125ml/pumpning och då har jag hållt på i ca 5minuter. Det enda jag tykcer är jobbigt är att hela tiden koka alla delar...

Anonym sa...

Jag menar såklart att det enda jag tycker är jobbigt är att koka alla delar till PUMPEN, några andra delar kokar jag inte;)

Sara sa...

Jag har ju ingen egen erfarenhet eftersom jag inte har några barn, men av vänner som har har jag flera gånger hört att Lidls blöjor ska vara väldigt bra, men det är bara vad jag har hört.

Hoppas det löser sig, både med blöjor och pumpar!

Anonym sa...

hej,
för oss funkade Huggies allra bäst fram till ca 6 månader.. efter det har Pampers dominerat.
Lycka till
Jenny

zygoten sa...

HAHA Maria, nej det får man verkligen inte hoppas:) Z

MochM sa...

Vi använder tygblöjor från Imse Vimse och det har än så länge funkat finfint!

Hanna sa...

Ja, Pampers gillade vi iaf inte pga nätet i dem som alltid kletade fast. Adelia var alltid rutig i rumpan när vi använde dem. Libero stl mini (1&2) fungerade hur bra som helst på Adelia & de läckte bara en gång... Däremot blev hon JÄTTEröd när vi gick över till stl 3 midi. Så nu kör vi med Huggies. De fungerar utmärkt. FF inget läckage efter 2 v. :) Men som med allt annat finns det nog ingen blöja som passar alla rumpor...