torsdag 27 augusti 2009

Sprängd anka någon?

Är det hemligstämplat att gör det gör så in i h-e ont i underlivet efteråt?! Man kan läsa om allt och mycket därtill, men beskrivningar om hur det känns efteråt är det inte mycket skrivet om på nätets faktasidor eller i böcker. Naturligtvis är det individuellt som allt annat, men det kan ju kännas bra att vara förberedd... Den subjektiva upplevelsen av smärta är också svårbeskrivbar och högst personlig, men ändå.
Man vet i förväg att förlossningen innebär smärta och det tar man så klart men sen tror man ju att det är över. I tre veckor har jag gått runt och känt mig som en sprängd anka mellan benen och vid längre promenader känns det som en 5-kilos hantel ska pressa sig ut genom mellangården. Det här förtar faktiskt en del av den glädje jag känner inför vårt nya lilla barn. Man blir trött av att ha ont och jag kan inte röra mig obehindrat än mindre bära runt på henne så mycket som jag önskar. Det verkar ju gå på rätt håll, men känns just nu oerhört långsamt och segt. Hade varit bättre om jag visste hur det kunde vara i förväg.
Är det något jag kommer propagera för när jag talar med blivande mödrar så är det just detta. Var beredd på smärtan och orörligheten efteråt!!

4 kommentarer:

MochM sa...

Jamen oj vad jag längtar nu... ;o)
Hoppas det snart känns bättre!
Kram m.

MochM sa...

Haha, det är luuuuuugnt! Bra att få info som inte är förklädd i rosa skimmer!
KRAM!

Signora sa...

Jag tycker du ska boka in tid för efterkontroller 6-8 veckor efter förlossningen så du får veta att det läker ordentligt. Jag har hört skräckhistorier om motsatsen, så bättre att ha lite koll på det hela.

Kram!

Anonym sa...

Usch ja, jag håller med om allt! För mig var det också en chock för jag hade ingen aning om att det kunde göra SÅ ont efteråt. Det är först nu 4 veckor senare som jag börjar känna mig normal igen...